

פנומנולוגיה היא שיטת חקירה פילוסופית העוסקת במשמעות החוויה, או ההתנסות, כפי שאנו חווים
אותה, ובדרך שבה מה שאנחנו חווים מגיע לתו דעתנו. שיטת החקירה הפנומנולוגית היא הרהור
בחוויה או בהתנסות שקודמת לכל מחשבה.
החוויה או ההתנסות קו דמת לכל מחשבה במובן זה שאנחנו חווים אותה כמות שהיא ונעשים
מודעים לה עוד בשלב שקודם למחשבה , בלא שננסה לנתח אותה, להבין מה משמעותה או לפתח
תיאוריות לגביה.
גישה זו מבוססת על עקרון ה- Epoché , אחד מעקרונות היסוד של הפנומנולוגיה, ונקראת בהתאם
לכך phenomenological reflection – “הרהור פנומנולוגי”.
במחקר הפנומנולוגי, Epoché מתאר תהליך של פתיחות והיפתחות לחוויות, או ל”תופעות”
שאנחנו חווים – ל- phenomena – ללא הנחות מוק דמות או דעות קדומות – בניסיון להבין את
התופעות הללו במובן הטרום-חשיבתי שלהן.
למה הכוונה במונח Phenomena? הרגע בהווה?
נוכל להסביר למה הכוונה במונח phenomena אם נחשוב עליו כעל רגע בהווה שאנחנו חווים –
אחד הרגעים בשגרת חיינו היומיומית.
אנחנו נמצאים תמיד בהווה, גם כשאנחנו מעלים זיכרונות מהעבר, חוזים אירועים בעתיד, חולמים
בהקיץ, עוסקים בפעילות ש גרתית או עושים משהו יצירתי. אין לנו בררה אלא להיות בהווה. אף על
פי כן, כאשר אנחנו מנסים לתפוס את החוויה בר גע בהווה שבו אנחנו חווים אותה, הרגע כבר חלף
עבר לו. הרגע בהווה הוא תמיד מאחורינו – וכבר אינו קיים כאשר אנחנו מנסים להרהר בו.
בשלב שקודם למחשבה, אנחנו תמיד בהווה, אך כאשר אנחנו מנסים ללכוד את הרגע, אנחנו כבר
לא נמצאים באותו הוו ה – ההווה הנתפס הקרוב ביותר הוא תמיד ההווה שהיה זה עתה – נוכחות
נעדרת, ובמובן כלשהו שנפלא מבינתנו, נוכחות שלעולם לא הייתה.
עקרונות הגישה הפנומנולוגית
הנחיות והמלצות למטפלים בפסיכותרפיה פנומנולוגית-אקזיסטנציאלית
1. עקרון ה- Epoché – שלפיו עלינו להתעלם מהנחות מוקדמות ומדעות קדומות ולאמץ גישה
של פתיחוּת לחוויה המידית שאנו חווים בהווה. עיקרון זה עולה בקנה אחד עם מושג ה”היות בעולם”
DaSein – של היידג'ר, שבבסיסו פתיחות והיפתחות לעולם והכרת העולם באופן ישיר, בתחושה
ולא במחשבה[בתחושה שקודמת למחשבה ומתקיימת בלעדיה ובנפרד ממנה].
2. עקרון התיאור – שלפיו עלינו לתאר ולא לפרש – הגישה המפרשת נתפסת כמגבלה [העומדת
בדרכו של המפגש הטיפולי, שאמור להתקיים ברובד חווייתי עמוק].
3. עקרון האופקיות – שלפיו עלינו להימנע מדירו ג מה שאנחנו מתארים בסדר חשיבות או משמעות
כלשהו. דירוג כזה יהיה הצע ד הראשון בדרך לפירוש החוויה, או ההתנסות, ולתפיסתה באופן
“אובייקטיבי”, לא ישיר.
כמטפלים בפסיכותרפיה פנומנולוגית-אקזיסטנציאלית, עלינו לאפשר לדברים, או ל”תופעות”
שאנחנו חווים – המכונים phenomena – להשמיע את קולם ולהגיע לתודעתנו כמות שהם, באופן
ישיר. עלינו לחד ד את כושר התפיסה שלנו, לפקוח עיניים ואו זניים ולהיות קשובים למה שאנחנו
חשים וחווים. זו ה דרך להכרת העולם – כפי שהוא נחווה – ואל לנו לחפש אחר דרכים אחרות.
מהי מטרת “ההרהור הפנומנולוגי”?
מטרת “ההרהור הפנומנולוגי” היא חשיפת המשמעות הראשונית של רגע נעדר זה של ההווה.
ומה שכל כך מופלא בתובנות פנומנולוגיות הוא שהן יכולות להיות מפתיעות, עמוקות, בלתי צפויות,
ויחד עם זאת מוכרות או ניתנות להכרה בצורה כלשהי. אך תובנה [עמוקה ככל שתהיה] לעולם
אינה מוחלטת. החיים תמי ד מורכבים ורב-משמעיים יותר מכפי שביכולתנו לבטא, וכאן טמון סוד
המופלאות, [ההפתעה] ההבטחה והקסם של החקירה הפנומנולוגית.
